Kiitele-etusivu

Suomen Metsänkävijät

PERUSTIEDOT

Suomen Metsänkävijät

Metsänkävijöiden eli Mänkijöiden isä Ilmari 'Iso-Hukka' Vainio perusti ensimmäiset Metsänkävijä-lippukunnat ja Metsänkävijäin Liiton 1917. Aikanaan Liitto jopa muodosti oman partiokattojärjestön Suomessa.

Nykyään Suomen Metsänkävijät eli SuMe on rekisteröimätön Mänkijälippukuntien yhteistyömuoto. Vuosittain järjestetään Mänkijäpäivät, jossa lippukunnat päättävät yhteisistä asioistaan. Jokapäiväistä SuMen toimintaa koordinoi Mänkijäpäivillä valittava Sihteeristö.

Aikanaan metsänkävijöiden aatteellisena perustana olivat nimen mukainen erätoiminta ja isänmaallisuus. Taustat näkyvät mm. Metsänkävijöiden tunnuksesta karhusta ja sini-valkoisesta huivista.

Tänä päivänä Suomen 23 Metsänkävijälippukuntaa määrittelevät yhtenäisyytensä ns. mänkijähenkenä: "Mänkijähenki muodostuu Metsänkävijälippukuntien yhteisistä tavoista, tunnuksista ja toiminnasta. Lippukuntien yhteistyötä koordinoi Suomen Metsänkävijät." Yhteisen toiminnan huipentumia ovat tietysti yhteiset leirit.

Lisätietoa Metsänkävijöistä SuMen kotisivuilla.

Kiitele 2006

Kiitele on Suomen Metsänkävijöiden talvileiri, joka pidetään pääsiäisenä 13.-18.4.2006 Taivalkoskella Pohjois-Suomessa.

Osallistujat

Leirin järjestävät yhdessä Metsänkävijä-lippukunnat eri puolilta Suomea. Leiritoimikunta ja tekijät ovat näiden lippukuntien johtajia. Leiriläiset ovat 10-16 vuotiaita vartiolaisia ja vartionjohtajia. Yhteensä osallistujia on noin kolmesataa.

Osallistujat lippukunnittain

Ohjelma

Leirin ohjelman teema liittyy luonnossa liikkumiseen ja selviytymiseen talviolosuhteissa. Leirin ohjelman tavoitteena on opettaa leiriläisille tietoa ja taitoa luonnossa selviämisestä - turvallisessa ympäristössä ja mänkijähuumorilla. Leirin ohjelma kannustaa leiriläisiä liikkumaan luonnossa ja oppimaan lisää käytännön taitoja.

Ohjelman toteutusvastuut on jaettu lippukunnittain.

Sijainti

Kiitele järjestetään Taivalkosken Maijanlammella.

Ks. Kansalaisen karttapaikka

<kiitele2006(at)partio.net>